Det kan som virksomhed være meget frustrerende med dårlige betalere og samtidig kan det have økonomiske konsekvenser for virksomheden hvis dine kunder ikke betaler. Derfor bør der altid blive taget hånd om virksomheders dårlige betalere.

Får du ikke inddrevet dine penge på en ordentlig måde, kan du miste kunder. Får du slet ikke inddrevet penge, påvirker det din virksomheds økonomi. Og når det kommer til stykket, så skal man have betaling for det stykke arbejde eller produkt man har leveret.

Derfor bør du igangsætte en procedure for hvad der skal gøres, når en faktura ikke bliver betalt. Hellere nu, end når du står med håret i postkassen.

Udfordringer med manglende interne procedurer

Hos OB Revision har vi ligesom alle andre professionelle revisionshuse rigtig mange kunder i vores portefølje, og vi står derfor også nogle gange i den situation, at skulle sende rykkere ud for manglende betalinger og hvad der ellers følger med når man står med en ubetalt faktura.

Vi har erfaret at det kan være et tidskrævende og mildt sagt irriterende projekt at stå med, og har derfor igangsat en intern procedure for, hvordan disse situationer skal håndteres. Det har givet os en enorm frihed, og frigjort en del timer, som vi kan bruge mere værdifuldt. Har du ikke allerede en intern procedure, bør du få en. 

Vi ved alle sammen, at tid er lig med penge. Bruger du din tid på inkasso, koster det dig penge. Hvorfor ikke minimere den tid så meget som muligt, ved at implementere en effektiv procedure som kan automatisere dine processer?

Det har en negativ effekt på cashflow hvis ikke du gør noget

Der er ingen der synes det er sjovt at rykke kunder for penge, uanset hvem man er. Derfor er der mange som undlader at gøre noget ved ubetalte regninger, simpelthen fordi det er en opgave ingen har lyst til at påtage sig.

Har man flere ubetalte fakturaer på sit skrivebord, kan det ende med at have en betydelig økonomisk konsekvens for virksomheden. Selv hvis det bare er en enkelt ubetalt faktura, kan det vælte økonomien i en virksomhed, hvis bare beløbet er stort nok.

Det er lige præcis derfor er det vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Ved at have fokus på din inkasso, får du taget hånd om situationen, før den bliver uoverskuelig, og du sikrer din virksomhed et godt og stabilt cashflow.

Anvender du et system eller en ekstern partner til at inddrive penge, har du også god mulighed for at bibeholde det gode forhold til din kunde, da du ikke selv skal rykke for betalingen. 

Hvordan kan din revisor eller bogholder hjælpe dig?

Med et system som Debito, har du som bogholder eller revisorbåde mulighed for at inddrive penge fra dine egne kunder, men faktisk også fra dine kunders kunder, på vegne af dine kunder.

OB Revision er revisor i København og benytter sig af løsningen til både sine egne kunder og til sine kunders kunder. Det betyder altså, at de kan tilbyde dette som en ekstra service til sine kunder. En ekstra service, kan give ekstra penge i bogen. 

Debito er et simpelt system som ikke kræver meget tid, da der kun skal bruges tid på oprettelsen af de enkelte sager. Det betyder, at det er en simpel ekstra service at tilbyde sine kunder, som kan tilføre en enorm værdi til deres virksomheder.

Debito kan endda integreres med diverse bogføringsprogrammer som eksempelvis Dinero, Billy og E-conomic, så det er lige til at gå til. 

Du kan oprette en bruger på Debito lige her.