Rigtig mange virksomheder er rigtig gode til selv at udsende rykkere og inkassovarsel til deres debitorer – metoder der ofte er ret effektive i virksomhedens egen rykkerprocedure og metoder der ofte kan forebygge en hel del forud for inkasso – og imødekommer de debitorer, der måske blot havde glemt fakturaen. De fleste virksomheder ved med andre ord, at det er muligt at udsende rykkere med et rykkergebyr på maksimalt 100 kroner – og højst tre af dem samt minimum 10 dages betalingsfrist imellem hver.

Gebyret ingen kender og bruger – Gør du?

I 2013, med den nye rentelov, kom der endnu et gebyr du som virksomhed har mulighed for at tillægge dine erhvervskunder ved manglende betalinger – et såkaldt kompensationsgebyr. Trods kompensationsgebyret blev indført tilbage i 2013, kender de færreste virksomheder desværre til det – og gør dermed heller ikke brug af det. Kompensationsgebyret er et relativt effektivt gebyr grundet dets størrelse og nemmere måde at tilføje det på.Vi oplever, at helt op imod 90 % af alle vores kunder ikke gør brug af kompensationsgebyret – og spørger vi dem, ja så skyldes det ofte det manglende kendskab til gebyret og dets muligheder.

Sådan kan du bruge et kompensationsgebyr

Vil du vide mere om kompensationsgebyret, så du og din virksomhed ikke går glip af en potentiel ekstra indtægt? Du kan læse mere i vores artikel om kompensationsgebyret, hvor du også kan se et eksempel på en mulig rykkerproces, der omfatter brug af kompensationsgebyret.

I første omgang får du her et overblik over nogle af de vigtigste ting, du bør vide om kompensationsgebyret:

  • Det er valgfrit, om du ønsker at gøre brug af kompensationsgebyret.
  • Du må KUN pålægge kompensationsgebyret mod erhvervskunder (B2B), ikke privatkunder.
  • Du må pålægge kompensationsgebyret, så snart fakturaen skulle have været betalt (efter forfaldsdatoen).
  • Du må HØJST pålægge et kompensationsgebyr på 310 kroner (det kan sagtens være mindre).
  • Kompensationsgebyret påvirker IKKE dine rykkere – derfor kan du faktisk både pålægge et kompensationsbeløb før, under og efter dine rykkerskrivelser.

Det er nemt og gratis for dig at komme i gang med inkasso

Kompensationsgebyret kan være ét af flere gebyrer, du går glip af, hvis du ikke har 100 % styr på de forskellige gebyrer, som du kan og må bruge. Og som selvstændig har du også mange andre opgaver i virksomheden at fokusere på. Udfordringen for mange selvstændige ligger derfor bl.a. i manglende viden og overblik.

Hos Debito hjælper vi dagligt mange små og store virksomheder med håndtering af debitorer og forbedring af likviditet, f.eks. med automatisk rykkerstyring og effektiv inkasso mod de kunder, der ikke betaler. 

Fælles for vores kunder er, at vores løsning giver bedre overblik og styr over debitorer og ubetalte fakturaer, så de kan fokusere mere på andre opgaver. Det gælder, uanset om det er Debito, der står for inddrivelse af tilgodehavender, eller når vi gør brug af nogle af Danmarks førende inkassoadvokater og -virksomheder, der har over 100 års erfaring inden for inkasso og gældsinddrivelse.Med Debito er det super nemt at komme i gang med inkasso. Du skal blot uploade den ubetalte faktura til os – så klarer vi resten, lige fra udsendelse af rykkere, inkassovarsel, påkravsskrivelse, renter og gebyrer. Og det er 100 % gratis at komme i gang.