Vi ved, at mange virksomheder fejler på helt basale områder i forbindelse med regnskabet i deres virksomhed og derfor har vi fået regnskabsprogrammet Billy til at komme med 3 konkrete tips til regnskabet.

Artiklen er skrevet af Billy

Nu er du i gang, virksomheden er oprettet og du skal til at udleve din iværksætterdrøm. Der er bare den lille sag med, at du skal føre regnskab, betale skat til tiden og indberette moms.

Det sker jo desværre ikke af sig selv, og det er lovpligtigt at de ting er i orden og indberettet.

Men det kan hurtigt blive en uoverskuelig og tidskrævende opgave, hvis ikke du griber den an ordentligt fra starten af. Og rigtig mange nye virksomheder går tilmed nedenom og hjem inden for det første år, fordi de ikke har styr på deres regnskab.

Så det er vigtigt, at du sørger for at holde styr på dit regnskab, men samtidig ikke flytter fokus unødigt væk fra udviklingen af din nystartede virksomhed.

Her får du tre tips til dit regnskab som selvstændig – tips, der kan spare dig penge, tid og gøre din hverdag lettere.

 

Hvordan vil du føre dit regnskab?

Når du går i gang som selvstændig, er det en god ide at sætte dig grundigt ind i, hvordan du helt praktisk vil føre regnskab. Dit regnskab skal overholde en række bogføringsregler, som du sandsynligvis ikke kender på forhånd.

Mange selvstændige benytter sig af Excel til at holde styr på indtægter og udgifter. Det kan umiddelbart virke som en fornuftig og overskuelig måde at håndtere regnskabet på. Men du vil formentlig, som mange andre iværksættere, hurtigt opleve, at dit regnskab vokser dig over hovedet.

Opgaver som at bogføre fakturaer og regninger samt afregne moms kan hurtigt blive en stor mundfuld for nystartede virksomheder, der laver regnskabet i Excel. Ganske enkelt fordi det er besværligt og tager unødvendigt lang tid.

Et regnskab udført i Excel er desuden i strid med bogføringsloven §6 og §7.5, som siger, at et regnskab ikke må udføres på en sådan måde, hvor det er muligt at ændre eller slette i transaktioner og fakturaer, når de først er oprettet. SKAT kan derfor vælge at nægte godkendelse af et regnskab udført i Excel.

Hvis du benytter dig af et regnskabsprogram, vil de juridiske krav være opfyldt på forhånd, og det er gjort nemt at bogføre. I programmet er fx dine fakturaer udstyret med fortløbende fakturanumre og indeholder alt, hvad en faktura skal indeholde. Og med et enkelt klik kan du klare en ellers tidskrævende opgave, som det er at lave et helt momsregnskab.

 

Bør du momsregistrere din virksomhed?

Når du starter en ny virksomhed, vil du ofte opleve, at du har flere udgifter end indtægter, og der vil som regel gå et stykke tid, før du begynder at se et overskud.

Det vil derfor ofte være fordelagtigt at momsregistrere din nystartede virksomhed, selvom du ikke omsætter for mere end 50.000 kr. om året, som er grænsen for, hvornår du ifølge loven har pligt til at lade din virksomhed momsregistrere.

Fordelen består i, at du kan trække momsen fra på mange af de ting, som du køber til virksomheden. Det vil sige, at du får penge tilbage, som du ellers ikke får, hvis ikke du er momsregistreret.

 

Bør du spare udgifterne ved revision?

Du har som mindre virksomhed også mulighed for at fravælge revision af din årsrapport. Og med mindre du står overfor at skulle låne penge i banken, vil det ofte være en unødvendig omkostning for din virksomhed.

Du kan fravælge revision, hvis din virksomhed ikke overskrider to ud af disse tre punkter to regnskabsår i træk:

  • En balancesum på 4 mio. kr.
  • En nettoomsætning på 8 mio. kr.
  • Et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 12 i løbet af regnskabsåret

Når du fravælger revision, skal du stadig udarbejde og indsende din årsrapport til enten SKAT eller Erhvervsstyrelsen.

Med de tre råd i baglommen er du klar til at tage et godt kig på dit regnskab og endelig få styr på det – så du kan lave det, som du oprettede en virksomhed for.

 

Debito anbefaler, at du bruger et online regnskabsprogram

Med et online regnskabsprogram som Billy kan du nemt få styr på dit regnskab som selvstændig. Vi anbefaler, at alle selvstændige benytter sig af online regnskabsprogrammer. Det er nemmere og du sparer en masse tid – desuden er du sikret at dine fakturaer lever op til standardreglerne til inkasso.

Læs mere om regnskabsprogrammet Billy her