Dinero er nu om dage nok en af de virksomheder, som allerflest virksomhedsejere i segmentet SMV’er (Små- og mellemstore virksomheder) kender til. Bag den står blandt andet den kendte iværksætter Martin Thorborg, der fungerer som administrerende direktør i Dinero.

At fordoble en virksomheds organiske trafik er i sig selv en succes. Men når det også er med til at spare kundeservice for tid, og det kun bidrager med mere og mere trafik for hver dag der går, er det endnu bedre.

Og endnu vildere bliver det, når en fordobling sker på under 12 måneder.

Det var tilfældet for Dinero, da de i slutningen af 2017 besluttede sig for at udarbejde en komplet ordbog, der skulle forklare alle begreber, som der er inden for bogføring.

Hvordan det hele gik til, lader vi Patrick T. Rasmussen, der er CMO i Dinero, fortælle her.

Forarbejdet for ordbogen

Med en længere baggrund inden for online marketing har jeg for længst smidt alt, der hedder mavefornemmelser langt ud af vinduet, jeg bruger data til alle mine større beslutninger. Da vi satte os for at udarbejde Danmarks mest komplette regnskabsordbog, gik vi meget strategisk til værks.

Vi foretog en dybdegående søgeordsanalyse, der fortalte os præcist, hvilke søgetermer det var, at der blev søgt efter. Dette mundede ud i mere end 500 forskellige regnskabsfaglige termer, vi skulle have skrevet en dybdegående artikel til.

Vores forventninger på forhånd

Tidligere har jeg siddet som marketingchef hos store virksomheder som Unisport, William Demant, CoolStuff og SPAMfighter. Så jeg ved godt, at det at have godt indhold på ens hjemmeside kan bidrage til markant mere organisk trafik. Specielt hos Unisport var dette også et stort fokus.

Så mine forventninger var høje fra start. Mange af disse termer kunne man ikke finde en ordentlig forklaring på online – og vi ville derfor være de første på internettet, der samlede det hele et sted.

Arbejdsprocessen for udarbejdelse af artikler

Desværre havde vi ikke et stort nok team internt i Dinero til, at vi kunne eksekvere på dette hurtigt nok. Derfor allierede vi os med et tekstbureau, som vi i samarbejde med fik udarbejdet en klar skabelon for, hvordan teksterne skulle udarbejdes.

Da denne var på plads, blev artiklerne løbende skrevet, og det faktuelle blev tjekket igennem af nogle af vores interne medarbejdere. Derved sikrede vi, at alt fakta var på plads og korrekt, inden noget gik online.

Artiklerne blev derfor løbende publiceret og indekseret. Stille og roligt begyndte vi derfor også at kunne se resultaterne. De sidste tekster gik online omkring oktober i 2018.

Resultaterne her 15 måneder senere

Vi er nu i marts 2019 og godt 15 måneder efter, at vi publicerede de første artikler til regnskabsordbogen. Ser vi på grafen nedenfor, så taler resultaterne selvfølgelig ret tydeligt for sig selv.

Vores organiske trafik er mere end fordoblet sammenlignet med slutningen af 2017. Vi har flere brugere, der selv kan finde svar på deres spørgsmål, hvilket leder til, at vi sparer tid i supporten. Og sidst men ikke mindst bruger vores besøgende væsentligt mere tid på vores hjemmeside end tidligere – hvilket også er et rigtig positivt signal til Google og vores andre landingssider.

Til at slutte af på: Den helt store læring ved at lave vores regnskabsordbog har været, at vi har opsat en klar proces for alt. Vi har gjort vores forarbejde ordentligt og gået analytisk til værks. Og så har vi ikke overladt noget til mavefornemmelser og tilfældigheder.

Debito elsker gode historier når selvstændige og virksomheder gør det godt! Så har du et lignende budskab, så tøv ikke med at del det med os, måske bringer vi også indlæg.