Som selvstændig er der altid mange bolde i luften, når det kommer til at drive virksomhed. Det gælder både, når man er soloselvstændig og selv har mange kasketter på, f.eks. i forhold til at håndtere virksomhedens økonomi, kundekontakt og andre vigtige opgaver. Men det gælder også, selvom man er selvstændig med ansatte og klart opdelte roller og ansvarsområder.

De fleste selvstændige ønsker højst sandsynligt at drive deres virksomhed så effektivt og godt som muligt. Men det kan være svært at holde hovedet koldt og bevare overblikket, når der konstant er nye udfordringer at forholde sig til – både internt i virksomheden, men også udenfor, hvor bl.a. kunder, samarbejdspartnere eller verdenssituationen pludselig giver grå hår.

Mange af de udfordringer som selvstændige står overfor er heldigvis til at løse. I dette blogindlæg har vi fokus på fem klassiske udfordringer for selvstændige i forhold til at styrke overblikket i virksomheden og håndteringen af debitorer. Men du får også forslag til, hvordan du kan løse dine udfordringer og vende dem til noget positivt, så de rent faktisk styrker din virksomhed.

Overblik over indhold:

1. Du mangler tid
2. Du mangler overblik
3. Du mangler viden
4. Du gør ting manuelt
5. Du har ikke fokus på dét, du er bedst til
6. Løsningen

1. Du mangler tid

Tik tak. 

Tiden går, og tid er penge. Hvis bare der var flere timer i døgnet, så du kunne nå alle dine opgaver, inklusiv dem, der omfatter gældsinddrivelse.

Som alle andre selvstændige har du mange jern i ilden og føler derfor sikkert også, at du mangler timer i døgnet. Derfor er det også vigtigt, at du bruger din dyrebare arbejdstid optimalt og ikke spilder den på knap så vigtige opgaver. 

En klar anbefaling er, at du overlader visse opgaver til andre, der er dygtigere på området end dig selv, så du selv får mere tid til de mest kritiske eller spændende opgaver i din virksomhed. For at spare tid kan du f.eks. bruge effektive softwareløsninger til inddrivelse af gæld, så du ved, at processen udføres på den mest hensigtsmæssige og effektive måde.

2. Du mangler overblik

Har du styr på, hvem der betaler til tiden? Og vigtigere endnu – hvem der ikke gør? 

For små virksomheder med få kunder er det måske knap så uoverskueligt at holde øje med, hvem der ikke får betalt. Men du skal ikke have ret mange kunder, før det hurtigt går den anden vej. Og mister du først overblikket over, hvem der ikke har betalt, risikerer du at gå glip af de penge, du har gjort dig fortjent til.

Der er forskellige måder at skabe overblik i din virksomhed – også i forhold til dårlige betalere og inddrivelse af tilgodehavender. Software as a Service-løsninger (SaaS) er én af dem. De kan skabe klart overblik over dine nuværende kunder og debitorer – f.eks. hvem der ikke betaler til tiden. Og løsninger som disse, f.eks. Debitos løsning, kan også klare den efterfølgende inddrivelse af gælden helt automatisk.

3. Du mangler viden

Ved du, hvornår du må sende en rykker til en kunde, der ikke har betalt til tiden? Hvor stort et rykkergebyr, må du lægge oveni? Og hvad kan du egentlig tillade dig, så du ikke overtræder lovgivningen i forbindelse med gældsinddrivelse?

Der er en del ting at sætte sig ind i, hvis du selv ønsker at stå for inddrivelse af gæld fra kunder, der ikke har betalt deres fakturaer til tiden. Du risikerer f.eks. at gøre det på en knap så hensigtsmæssig – eller endda forkert – måde, så du overtræder lovgivningen på området. Eller måske glemmer du blot visse gebyrer.

For at undgå fejl og overtrædelser er det en god idé at få hjælp fra eksperter på området, så du ved, at processen med at inddrive dit tilgodehavende gøres korrekt. I sidste ende ønsker du nok også, at inddrivelsen sker på en ordentlig måde, så det ikke påvirker dine relationer til kunderne.

4. Du gør ting manuelt

Sender du 2-3 mails til en kunde, der ikke har betalt sin faktura til tiden? Og ringer du efterfølgende også forgæves et par gange?

Når du bruger din dyrebare arbejdstid på at tage kontakt til en kunde, der ikke har betalt sin faktura, tager det tid fra dine andre arbejdsopgaver. Og har du flere dårlige betalere går der pludselig meget tid med en opgave, du gerne havde været foruden. 

Det kan altså være både tidskrævende og ineffektivt at håndtere debitorer og inddrive gæld manuelt. Men det kan faktisk klares nemt og enkelt, f.eks. med automatisk rykkerstyring. På den måde kan du automatisere hele processen, så den sættes i gang, hvis en kunde ikke betaler til tiden. Det skaber en mere effektiv inkassoproces og giver dig sikkerhed for, at der gøres noget for, at du kan få dine penge.

5. Du har ikke fokus på dét, du er bedst til

Mange selvstændige ville ønske, at de havde mere tid til de opgaver, de elsker at udføre. Det gælder sikkert også for dig. For det var vel derfor, du blev selvstændig?

Hvad end du er alene i din virksomhed eller har ansatte, så skaber du størst værdi for din virksomhed, når du laver det, du er god til og brænder mest for. Derfor kan det at tage kontakt til kunder og følge op på dem, der ikke har betalt til tiden, nemt blive en opgave du ikke prioriterer særlig højt. For du har jo andre ting at se til.

Overlader du inddrivelsen af penge fra ubetalte faktura til et firma, der er specialister på dette område, kan du være sikker på, at det gøres effektivt og med en højere succesrate. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere opgaver i din virksomhed.

6. Sådan kan du undgå udfordringerne i din virksomhed

Genkender du nogle af ovenstående udfordringer? Langt de fleste selvstændige oplever mangel på tid, viden eller overblik i forhold til ubetalte fakturaer. Og de oplever også, at manuelt arbejde eller manglende fokus skaber udfordringer.

Hos Debito kan vi hjælpe dig, så du får bedre overblik over dine kunder og bedre håndtering af dine debitorer. Med vores brugervenlige og effektive løsning får du bl.a. en enkel og automatiseret proces, der giver dig større sikkerhed for, at dine kunder betaler dine fakturaer. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere (og mere interessante) opgaver i din virksomhed. 

Læs mere om Debitos effektive løsning eller kontakt os og hør, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.