Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Vi har samlet de spørgsmål vi oftest hører fra vores kunder. Du kan sikkert også finde svar på dit spørgsmål her.

Kom i gang med Debito

Hvad skal i bruge for at kunne oprette en inkassosag?

For at kunne oprette en inkassosag skal vi som minimum bruge den ubetalte faktura samt eventuelle rykkere og inkassovarsel. Derudover skal vi bruge informationer på debitor i form af navn, adresse, telefonnummer, email og eventuelt CVR-nummer.


Hvad koster det at oprette en inkassosag?

Det er gratis at oprette en inkassosag hos Debito. Lykkes det os at inddrive penge hos debitor, beholder du 100% af hovedstolen. Vi lever af de gebyrer, renter og inkassoomkostninger der bliver pålagt debitor. Lykkes det ikke at inddrive nogle penge hos debitor, er det gratis for dig – No cure, no pay. Du kan altid se vores priser på debito.dk/priser.


Er der et minimumsbeløb på fakturakrav?

Der er ikke noget minimumsbeløb på fakturakrav. Du kan oprette inkassosager i alle størrelser.


Skal jeg selv have sendt rykkere og inkassovarsel inden jeg kan oprette en inkassosag?

Der er ikke krav til at du selv har sendt hverken rykkere eller inkassovarsel til din debitor for at kunne oprette en inkassosag. Du kan oprette en inkassosag dagen efter forfaldsdatoen på din faktura er overskredet.


Hvornår må jeg sende en sag til inkasso?

Du kan sende en sag til inkasso dagen efter forfaldsdatoen på din faktura er overskredet. Vores system kan automatisk orientere dig om manglende betalinger fra dine kunder.


Kan i hjælpe privatpersoner med inkasso?

Vi hjælper desværre kun virksomheder med et gyldigt CVR-nummer med inkasso og kan derfor ikke hjælpe privatpersoner.


Er det muligt at oprette inkassosager mod debitorer i udlandet?

Vi har et netværk af samarbejdspartnere der opererer i udvalgte lande. Du kan på debito.dk/priser altid holde dig opdateret på hvilke lande vi kan oprette inkassosager og hvad prisen er.


Hvordan kommer jeg i gang med at bruge Debito?

Det er super nemt at komme i gang med Debito. Du opretter først en bruger på app.debito.dk/signup. Herefter opretter du en konto, som i praksis fungerer som din virksomhed. (Du kan altså administrere flere virksomheder fra din bruger) Når du har oprettet en konto, følger du blot oprettelsesformularen som vejleder dig nemt gennem oprettelsen af din inkassosag.


Sagsbehandling

Hvad koster det mig hvis debitor ikke betaler?

Det er som udgangspunkt gratis for dig hvis debitor ikke betaler. Det koster dig kun penge hvis du selv har godkendt at der f.eks. skal foretages retlige handlinger. Den udenretslige fase vil altid være No cure, no pay.


Jeg har nu oprettet min inkassosag, hvad sker der nu?

Når vi har modtaget din inkassosag, vil vores sagsbehandlere gennemgå og verificere inkassosagen for at sikre at vi har de nødvendige informationer og dokumentation for at kunne køre et krav mod debitor. Har vi alt det nødvendige, vil vi begynde inddrivelsen i den udenretslige fase hvor vi forsøger at inddrive dit tilgodehavende ved at kontakte debitor på brev, email, telefonopkald, SMS og e-boks. Efter den udenretlige fase, vil vi bede dig tage stilling til det videre forløb.


Hvad betyder den udenretslige fase?

Den udenretslige fase er den første fase hvor vi forsøger at inddrive dit tilgodehavende hos debitor på de informationer vi har. Det betyder, at vi vil kontakte debitor på brev, email, telefonopkald, SMS og e-boks. Du vil ikke blive bedt om at skulle gøre noget i denne fase og kan altid følge handlinger og status på sagen fra dit login.


Hvordan ser jeg status på mine inkassosager?

Du kan altid se status og handlinger på dine inkassosager ved at logge ind på vores system. Du logger ind på app.debito.dk.


Er det muligt at lukke en inkassosag?

Hvis du ønsker at lukke en inkassosag midt i f.eks. det udenretslige forløb, så vil der være omkostninger forbundet med lukningen. I forbindelse med en afslutning på et forløb vil der i flere tilfælde være muligt at lukke en sag uden omkostninger. Dette vil fremgå af vores kommunikation til dig. Der gælder selvfølgelig fortrydelsesret jf. vores betingelser som du kan finde på debito.dk/betingelser.


Hvornår forælder et fakturakrav?

Som udgangspunkt forældes et fakturakrav efter 3 år fra fakturadatoen. Har du et fundament på dit krav, forlænges forældelsen til 10 år fra fakturadatoen. Vi anbefaler altid at få igangsat inkassosager hurtigst muligt efter manglende betalinger.


Min debitor er konkurs, kan i hjælpe med anmeldelse i konkursboet?

Ja vi hjælper gerne med anmeldelse i konkursboer. Det koster 299 DKK ex moms for en anmeldelse. Vi vil give dig besked hvis vi opdager at din debitor er konkurs efter oprettelse af inkassosagen.