Spørgsmål til før sagen er oprettet

Denne side har samlet de informationer du bør kende til før sagen oprettes.

Spørgsmål vi ofte hører før sagen oprettes

Denne side er første kategori under sektionen FAQ - ofte stillede spørgsmål om inkasso - omhandlende de spørgsmål vi ofte hører før sagen oprettes.

Vores mission er at gøre inkasso billigt, nemt og overskueligt - det sker blandt andet ved at besvare de spørgsmål vi ofteses hører, for at du online kan finde de mest gængse spørgsmål - måske du har de samme?

Har du spørgsmål til inkasso sidder vi klar alle hverdage fra 09:00 til 21:00 til at hjælpe dig - kundeservice@debito.dk eller telefon 71992500

Vi glæder os til at hjælpe dig

  • "Hvad er inkasso?"

    Fordelene ved inkasso er at du som kreditor ikke skal have besværet med at indkræve dine penge - men kan lade en professionel partner indkræve dem for dig.

    Inkasso er en struktureret proces der foretages hos et inkassobureau eller inkassoadvokat - hvor adskillige virkemidler så som opkald, fysiske breve, RKI registreringer, afdragsordninger og personlig fremmøde hos skyldneren - er midler der kan få din skyldner til at betale.

    Derudover vil der typisk blive tilskrevet renter og inkassosalær til skyldneren - og dermed bliver det skyldige beløb større.

    En registrering i RKI vil eksempelvis medføre at skyldner ikke kan låne penge eller oprette eksempelvis et abonnement hos et teleselskab eller lignende - da man her ofte ikke ønsker kunder registreret i RKI.

  • "Virker inkasso?"

    Inkasso er en af de mest effektive metoder til at få dine ubetalte fakturaer - betalt. Inkasso er ingen garanti for at du får dine penge - men chancerne er heldigvis gode.

    Hos Debito er vores opklaringsprocent på 86 % - det betyder at 86 % af alle vores sager løses. Der er dermed rigtig god chance for at netop din sag også løses med succes.

    Lad os være ærlige: Det er ikke alle krav der kan indkræves, det er uanset om du vælger os, et inkassobureau, en advokat eller en helt 4 løsning. Skyldner kan dø, gå konkurs eller noget helt tredje.

  • "Hvad koster inkasso hos jer?"

    Hos Debito skal inkasso kunne betale sig - ingen ønsker dyre advokatregninger der helt eller delvist æder dit krav op.

    Derfor har vi med Debito skabt en af Danmarks billigste inkassoløsninger og tilbyder endda gratis inkasso - no cure, no pay. Dermed kan du helt gratis oprette din sag hos os, formår vi ikke at indkræve dine penge, ja så har det ikke kostet dig noget at forsøge. Sådan mener vi inkasso bør være. 

    Du kan altid finde vores aktuelle priser her.

  • "Hvor gammel må en faktura være før jeg kan sende den til inkasso?"

    Hvornår må man sende til inkasso?

    Et fakturakrav forældes i udgangspunktet efter 3 år - men kan forlænges til op til 10 år, såfremt du har et fundament.

    Forældelsen begynder i udgangspunktet fra fakturadatoen og 3 år frem - såfremt fakturaen er udstedt i nogenlunde forbindelse med leveringen af dit produkt / ydelse. Loven foreskriver at forældelse af en faktura sker fra det tidspunkt kreditor kunne have krævet betaling.

    Er dit krav med andre ord mindre end 3 år gammelt, kan du sende sagen til inkasso. Er sagen ældre end 3 år, og har du ikke et fundament er sagen jf. lovgivningen forældet.

    Som tommelfingerregel anbefaler vi altid at oversende hurtigt. Dels er der mindre tid til at arbejde med sagen i inkasso, dels ligger der en stor effekt i overfor skyldner at der handles hurtigt.

  • "Hvilke beløb kan man sende til inkasso?"

    Ingen virksomheder er ens - det er deres krav heller ikke.

    Derfor er det vigtigt at alle kan få indkrævet deres ubetalte fakturaer, uanset om de et mindre beløb til gode - eller et stort beløb til gode.

    Vi har med andre ord ingen krav til din ubetalte fakturaer - og opretter sager fra få hundrede kroner til flere tusinde kroner.

  • "Hvad skal jeg som virksomhed have foretaget mig inden sagen sendes til jer?"

    Du skal som virksomhed havde sendt en faktura der nu ikke er betalt - med andre ord skal du have en faktura hvis forfaldsdato nu er overskredet.

    Det er derned ikke et krav, at du forud for oprettelse af sagen til os, hverken har sendt inkassovarsel eller rykkere til din kunde. Det skal vi nok klare for dig.

    Du må i princippet sende den ubetalte faktura til os, dagen efter forfaldsdatoen er overskredet.

  • "Hvilke oplysninger skal i bruge fra mig for at oprette en sag?"

    For at oprette en inkassosag skal vi bruge den ubetalte faktura - er denne udfærdigede detaljeret om dig som kreditor og din debitor, så er dette ofte nok for påbegyndelse af sagen.

    Vi skal bruge følgende oplysninger om dig som kreditor:
    - Virksomhedens CVR nummer
    - Virksomhedens kontaktperson
    - Virksomhedens kontaktpersons e-mail
    Dit reg. og konto nr. (Så vi ved hvor vi skal sende det indkasserede beløb hen)

    Vi skal bruge følgende oplysninger om din debitor:
    - Debitors navn (Hvis debitor er en virksomhed, så CVR nummer)
    - Debitors adresse
    - Debitors telefonnummer

  • "Jeg har ingen eller meget få oplysninger om min skyldner"

    Rigtig mange virksomheder oplever fra tid til anden, ikke at have hele eller dele af skyldners oplysninger - det kan være han er kommet direkte fra gaden og fakturaen er udstedt kun til navnet. Det kan imidlertid gøre det lettere besværligt at oprette en inkassosag på baggrund heraf. Men fortvivl ej - vi skal nok finde din skyldner.

    Før oprettelse af en inkassosag, samt hver nat, gennemgår alle skyldnere en såkaldt "datavask".

    Her datavaskes debitors oplysninger, debitors adresse tjekkes og ajoursføres op imod blandt andet, Krak, De gule sider, CPR, CVR - samt sammenkøres med data fra eventuelt andre sager mod din skyldner.

    Det betyder dermed, at det ikke er kritisk såfremt du ikke nødvendigvis har skyldners telefonnummer - det kan være vi allerede har dette, eller kan finde det anden steds.

    Vi anbefaler dog altid at du oplyser så mange oplysninger om debitor ved oprettelsen af inkassosagen - måske du har seneste nye oplysninger på skyldner.

  • "Hvordan kommer jeg i gang?"

    Det er super nemt at komme i gang, og du kan have oprettet din første inkassosag på under 2 minutter.

    Du kommer i gang ved at klikke her

  • "Har i en kundeservice hvis jeg har spørgsmål eller brug for hjælp?"

    Ja! og vi har måske en da Danmarks bedste kundeservice inden for inkasso - der sidder klar 12 timer i døgnet, alle hverdage til at besvare dine spørgsmål - uanset om du har prøvet inkasso før, eller det er første gang du skal i gang.

    Vi sidder klar på telefon og mail alle hverdage fra 09:00 til 21:00.

    Mail: kundeservice@debito.dk
    Telefon: 71992500

Brug for hjælp - eller i gang med det samme?

Har du spørgsmål eller ønsker at komme i gang med det samme? Gør det selv ved at trykke på den grønne knap - eller kontakt os alle hverdage på telefon 71992500 fra 09:00 til 21:00

Kom i gang på 2 minutterFra 0 kr