Når kunden ikke reagerer

Inkassoskolens anden lektion guider dig igennem processen for hvilke muligheder du har når en debitor ikke reagerer på dine henvendelser.

Du har konstateret dine rykkere ingen effekt har på kunden


Spørgsmål:

"Hvad gør vi når kunderne ikke reagerer på vores rykkere vi sender dem - eller ikke betaler, trods de adskillige gange har lovet det?"

Svar:
Du bør som virksomhed gøre op med jer selv, hvad jeres politik er på området - og så efterleve denne politik, uanset beløbets størrelse og uanset jeres relation til kunden.

Det naturlige skridt hvis debitor ignorerer jeres rykkere, uanset om de reagerer på dem - og efterfølgende ikke betaler eller totalt ignorerer jer - er inkasso.


Send et inkassovarsel

Du bør oplyse din skyldner om at næste handling er inkasso - oplysning herom kaldes et inkassovarsel. Udsendelse af et inkassovarsel har et par kriterier du skal overholde:

- Kunden oplyses om, at sagen overgår til inkasso såfremt der ikke er sket betaling inden for 10 dage.
- Kunden SKAL have en betalingsfrist på 10 dage.
- Kunden skal informeres om hvor stort kravet er på, hvad kravet vedrører og hvortil betalingen skal foregå.

Udsendelse af et inkassovarsel vil indikere at du som kreditor ønsker at gøre yderligere handlinger og at dette dermed får yderligere konsekvenser for debitor.

Generelt tip:
Alene udsendelsen af et inkassovarsel viser statistisk set, at mange ikke ønsker de yderligere konsekvenser og omkostninger - og vælger derfor at betale jeres tilgodehavende.

  • Spørgsmål 1: "Er inkasso ikke dyrt?"

    Hos Debito har vi gjort op med at inkasso er dyrt. Derfor har vi skabt et 100% no cure, no pay produkt - du betaler intet for at oprette sagen - og betaler intet hvis vi ikke formår at indkræve dine penge. Formår vi derimod at indkræve dine penge, tager vi 10 % i succesgebyr

  • Spørgsmål 2: "Er inkasso ikke besværligt og kræver meget af os?"

    Nej, du uploader blot den ubetalte faktura her - eller sender den på kundeservice@debito.dk - det kræver intet forarbejde fra dig, hverken udsendelse af rykkere eller inkassovarsel - vi klarer det hele for dig. Fakturaen skal blot være overskredet betalingsdatoen.

  • Spørgsmål 3: "Er inkasso effektivt?"

    Vi kan ikke garantere dig at vi kan indkræve dine penge - men i gennemsnit har vi en succesrate på 86 % - det betyder at 86 % af alle vores sager. Dermed er der 14 % sager der aldrig løses, det kunne fx være ved debitors dør eller konkurs.