Ryk en debitor for betaling

Debitos inkassoskole fortæller dig hvordan du effektivt rykker en debitor for betaling og aktivt bruger rykkerbeskrivelser.

Du har netop konstateret din faktura ikke er betalt

 

Spørgsmål:
"Jeg har netop gennemgået mit bogholderi og debitorer, og konstateret at en faktura ikke er betalt, hvad skal jeg gøre?"

Svar:
Der er heldigvis mange muligheder du kan foretage dig herfra, nedenfor har vi samlet de muligheder vi anbefaler du kan gøre

GENEREL TIP:
1) Straks efter du konstaterer at en eller flere fakturaer er ubetalt, bør du reagere - uanset beløbets størrelse og uanset din og virksomhedens relation til kunden. Vi alle kan glemme at betale en faktura, så sørg for at minde din debitor om det, så snart fakturadatoen er overskredet. Des hurtigere du rykker efter dine penge - des hurtigere vil du statistisk få dem.

2) Sørg altid for at rykke efter dit krav i en sober og pæn tone - andet fremskynde ikke processen.

3) Tilføj eventuelt den eller de fakturaer rykkeren vedrører, i tilfældet af, at den oprindelige faktura er bortkommet eller lignende.

4) Du må i udgangspunktet rykke din kunde på de kommunikations-platforme som kunden selv har henvendt sig på og eller givet dig lov til at bruge. Vi anbefaler dog ikke at rykke dine kunder via sociale-medier, ej heller hvis hele eller dele af kontakten er foregået her. Anvend i stedet mail, brev eller telefon - det er langt nemmere at dokumentere efterfølgende og giver et langt mere professionelt og seriøst billede af dig og din virksomhed.

5) Rykkerskrivelser er ikke et krav, men en mulighed du som virksomhed har. Ønsker du imidlertid ikke det, er det ikke et krav forud for inkasso. Et inkassobureau eller en advokat med speciale i inkasso kan sagtens overtage en sag for dig, uden du selv har udsendt rykkere eller inkassovarsler forud. Det eneste krav for at oprette en inkassosag hos Debito er blot at fakturaen har overskredet sin forfaldsdato - resten klarer vi for dig.

Vælg mulighederne nedenfor:

  • Send en rykker (rykkerskrivelse) - uden rykkergebyr

    Du må i udgangspunktet sende rykkerskrivelser uden rykkergebyrer til debitor så ofte du ønsker. I princippet må du rykker debitor hver dag, til beløbet er betalt.
    Du må rykker pr. telefon, brev og e-mail - eller de kommunikationskanaler skyldner selv har oplyst og tilladt overfor dig.

    Der er ingen formalier til hvordan en rykker bør eller skal se ud. Sørg for altid at gøre debitor opmærksom på hvor meget der skyldes og hvilken faktura der er talt om. På den måde sikrer du dig at debitor kender beløbets størrelse og hvad kravet er vedrørende. Er der flere fakturaer er det en god idé af vedhæfte et kontoudtog så skyldner får et samlet overblik over det ubetalte.

    Med de gængse regnskabsprogrammer så som e-conomic, dinero og billy er det nemt at lave et kontoudtog og vedhæfte rykkeren.

    Læs mere om at skrive en rykker her.

  • TommusRhodus is an elite author known for offering high-quality, high-value products backed by timely and personable support. Recognised and awarded by Envato on multiple occasions for producing consistently outstanding products, it's no wonder over 40,000 customers enjoy using TommusRhodus themes.

  • Send en rykker (rykkerskrivelse) - med rykkergebyr

    Renteloven giver dig mulighed for at tilføje 100 kroner på hver rykker du udsender til din skyldner - kaldet rykkergebyr. Der er dog et par formalier du skal overholde for at kunne tilføje gebyrerne. Formalierne er:

    - Du må maksimalt tilføje 100 kroner (inkl. moms) pr. rykker.
    - Du må maksimalt sende 3 rykkere hvor der er tilskrevet 100 kroner på hver.
    - Der skal gå 10 dage mellem hver rykker der er pålagt 100 kroner.
    - Du må i princippet tilføje mindre end 100 kroner - dog ikke mere.

    Overholdes overstående ikke, er rykkergebyrerne ikke gyldige.
    Det er 100 % op til dig og din virksomhed om i ønsker at gøre brug af de 100 kroners rykkergebyr - men jf. renteloven har du mulighed for at gøre det. Rykkergebyrerne er på sin vis med til at dække de (mer)udgifter i som virksomhed har i forbindelse med rykkerprocessen.

    Læs evt. mere omrykkergebyr her

  • Kræv et kompensationsgebyr hvis skyldner er erhvervskunde

    Du har som virksomhed mulighed for at opkræve et såkaldt kompensationsgebyr - som kompensation for det ekstra arbejde der er i forbindelse med at skulle rykke og håndtere dine skyldnere.

    Kompensationsgebyret har du kun mulighed for at opkræve hvis din skyldner er erhvervsdrivende (altså en virksomhed).
    Gebyret kan dermed ikke opkræves hvis din kunde er privatperson.

    Kompensationsgebyret er på 310 kroner og kan i princippet tilføjes straks efter du konstaterer at fakturaen er ubetalt. Gebyret er uafhængig af dine rykkergebyrer - og har dermed ingen påvirkning på dem.

    Læs mere om kompensationsgebyret her.


Lektion 2:
Når kunden ikke reagerer

Brug for mere viden om inkasso? - Så læs allerede nu vores lektion 2 - der guider dig igennem dine muligheder hvis din kunde ikke reagerer på jeres rykkerskrivelser (med eller uden rykkergebyr).

Læs mere her